Skip to main content

JAKI WYBRAĆ OLEJ?

Na rynku mamy teraz bardzo duży wybór olejów i wielu z nas zapewne się zastanawia który wybrać do smażenia, który do sałatek oraz który jest najzdrowszy. Jeżeli chodzi o mnie zawsze miałem przeświadczenie, że najlepsza i najzdrowsza jest oliwa z oliwek. Natomiast od kiedy przestawiłem się na zdrowe odżywianie, zacząłem być bardziej dociekliwy w sprawie tego jakie produkty lądują na moim stole. Zrobiłem rozeznanie w olejach i podzielę się z Wami moimi spostrzeżeniami oraz informacjami zdobytymi na ten temat.

 

Olej rzepakowy

Olej ten zawiera kwas linolenowy, który jest rodzajem nienasyconego kwasu tłuszczowego omega-3. Przeciwdziała on zakrzepom oraz ogólnie wspomaga pracę serca i wzmacnia organizm. Dzienne zapotrzebowanie na omega-3 to jedna łyżka tego oleju. Można go stosować do pieczenia mięs oraz zamiast masła w potrawach dla małych dzieci.

Bottle of rapeseed oil (canola) and rape flowers bunch on table outdoors

 

 

Olej kokosowy

Na temat tego oleju narosło trochę kontrowersji. Brazylijscy naukowcy twierdzą, że zawarte w nim kwasy tłuszczowe MTC zmniejszają ochotę na słodkie przekąski oraz pomagają spalać tkankę tłuszczową, natomiast dietetycy ostrzegają, że olej kokosowy w 90% składa się z nasyconych kwasów tłuszczowych. Dlatego lepiej nie przekraczać 2 łyżek dziennie. Nadaje się i do smażenia oraz stosowania na zimno.

olej kokosowy
 

Oliwa z oliwek

Złoty skarb śródziemnomorski, odmładzający płyn to właśnie oliwa z oliwek. Najlepsza jest extra virgin, zawarte w niej polifenole oraz witamina E zapobiegają tworzeniu się wolnych rodników. Pozytywnie wpływa na wygląd skóry, włosy oraz zmniejsza zmarszczki. Jest w niej wiele nienasyconych kwasów tłuszczowych dzięki czemu obniżają zły cholesterol (LDL). Oliwa z oliwek jest również cennym źródłem witaminy A, która świetnie wpływa na wzrok. Jest też dobrym produktem w kuchni dla diabetyków oraz osób zmagających się ze stanami zapalnymi jamy ustnej. W dużym skrócie to: oliwa extra virgin z pierwszego tłoczenia jest remedium na wiele dolegliwości i powinna być doceniona przez każdego z nas. Można ją stosować do sałatek, nakładać na włosy (w celu nabłyszczenia i ujędrnienia) oraz do smażenia, choć wtedy traci cenne polifenole.

oliwa z oliwek

 

Olej z pestek dyni

Ma ciemnozieloną barwę i uzyskuje się go z surowych bądź prażonych pestek dyni. Osoby z problemami z pęcherzem powinny go mieć w swojej kuchni i korzystać jak najczęściej. Pomocny w likwidowaniu stanów zapalnych dróg moczowych oraz infekcji górnych dróg oddechowych. Można go podawać dzieciom, ponieważ ułatwia koncentrację.

Flour pumpkin in a wooden spoon, pumpkin seeds in a bag and on the table, pumpkin seed oil in a glass jar, slices of pumpkin on a dark wooden board
 

Olej konopny

Olej tłoczony z konopi ma działanie antybakteryjne, przeciwgrzybiczne oraz przeciwzapalne. Zawiera dużo witaminy K, która jest nieoceniona w procesach krzepnięcia krwi. Oprócz tej ważnej witaminy jest w nim dużo A, C i E czyli jednych z najlepszych przeciwutleniaczy. Należy go przechowywać w ciemnym szkle i stosować do sałatek.

Hemp Flour in a wooden bowl, hemp seed in a bag and on the table, hemp oil in a glass jar, hemp leaf on the background of wooden boards
 

Olej lniany

Ma w sobie największą ilość kwasu alfa linolenowego wśród wszystkich olejów. Pomocny w okresach częstszych zachorowań gdyż wzmacnia odporność. Jest wrażliwy na temperaturę i światło więc najlepiej kupować go w bardzo małych pojemnikach. Olej lniany zawiera sporo fitoestrogenów, więc jest polecany kobietom w trakcie miesiączki.

Flax oil and flax seeds isolated on white background

Jedna myśl na temat “JAKI WYBRAĆ OLEJ?

  1. O niektórych olejach w ogole nie słyszałam, ale teraz juz wszystko wiem :-). Najczęściej używam rzepakowego 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *